DIFFERENCIÁLÓ PEDAGÓGIAI MÓDSZEREK 3

Az előadás témája az erőszakmentes kommunikáció volt. Előadónk módszereket mutatott be, melyekkel az iskolai kommunikációnkat segíthetjük, de általánosságban elmondható, hogy mindegyik kommunikáció alapja a jó személyes kapcsolat. Igyekezzünk minél többet megtudni tanítványainkról. Munkánk alapja a nyitottság, az empátia.

Marsall B. Rosenberg módszerét mutatta be elsőként, melynek neve EMK, erőszakmentes kommunikáció.

Lényege, hogy ne stigmatizáljunk, ne mondjunk kész ítéleteket. Az erőszakmentes kommunikáció segíthet abban, hogy kérdéseinkre ne rögtön ellenállás legyen a válasz. Egy másik módszer, amiről beszéltünk a restoratív technika:  újraépíteni a harmóniát sugárzó  módszert, mely Kanadából indult. A különböző nehéz helyzetekben (pl. iskolai lopás) a megtorló szemlélet helyett a helyreállító szemléletet tartja fontosnak. Új szemszögből  kell tárgyalni az ügyet, új szemlélettel. Pl. a meglopott gyerek érezze át, hogy mi vezethette társát a lopásra. Mi volt a motiváció? Milyen hiányt elégített ki? Úgy helyreállítani  az egyensúlyt, hogy a kár elkövetője értse meg tettét.

Beszéltünk még a drámapedagógia és a színház segítségéről az oktatásban.

Az előadást záró videó nagyon tanulságos volt. József történetét adta elő egy kis társulat, majd a gyerekek a közönséggel megbeszélték, hogy mely szereplőt mi motiválhatott, lehetett volna esetleg másképp is?

Látszott, hogy a jó, feszültségekkel teli előadás a gyerekekre is nagy hatással volt és sok gondolatot ébresztett bennük.

Még hozzáteszem, hogy a lopás restoratív technikával való feldolgozása ellen volt, aki tiltakozott a pedagógus társak közül. Előadónk pedig nem igazán tudta megvédeni mondandóját, úgy tűnt, hogy nem a gyakorlatból, hanem csak könyvből ismeri ezt a módszert.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA